God Jul och Gott Nytt År alla fibervänner
Tiden går fort och nu har vi snart haft igång vårt fibernät i 3 kvartal, vilket innebär att vi nu lämnar inkörningsfasen och går över till drift och förvaltningsfasen.
Sammanfattar vi tiden som gått från starten så har vi haft 29 st. registrerade felärenden . Det har varit allt ifrån hjälp med igångsättning till faktiska fel. Med hänsyn till att vi har 230 aktiva anslutningar, utgör detta 14 % störningar. Vårt nät är anslutet till Net At Once med en 10 Gb/sek anslutning. När man tittar på belastning i vårt nät under bråda timmar, så belastar vi anslutningen med 10 %, och under övrig tid ligger belastningen på 4 %, så det finns gott om utrymme i vårt nät.
Nu när vi är i drift och förvaltningsfasen, är det viktigt att man anmäler de problem man har till Net At Once som ALLTID är den man KONTAKTAR FÖRST VID PROBLEM MED SITT BREDBAND.
Kundtjänst hos NET at ONCE har öppet helgfria vardagar (09:00-20:00), öppet lördag-söndag (12:00-16:30) och har tel:0771-40 44 00 och e-post adress : kundtjanst@netatonce.se
På frågan om hur man hanterar trasig router hos våra medlemmar, svarar Net At Once att när man har konstaterat att routern är trasig och behöver bytas, sänder de ut ny router till kunden och den gamla routern skall sändas tillbaka till Net At Once inom tre veckor, annars faktureras kunden 2.500 kr.
Skulle olyckan vara framme och fiberkabeln blir skadad inne i er fastighet så har fiberföreningens driftsgrupp möjlighet att hjälpa till och byta ut den trasiga fiberkabeln. Kostnaden för detta ser ut så här :
Fast utryckningsavgift 500 :-, då ingår 2 tim felsökning och åtgärd
Resekostnad 50:- mil
Kostnad för materiel
Skulle det mot förmodan inte räcka med 2 timmar för att avhjälpa uppkommit problem så tillkommer en timavgift på 250:-. Alla priser är inkl moms.
Skada på fiber som inte är orsakad av dig eller av dig engagerad entreprenör är föreningens ansvar och återställes på föreningens bekostnad.
Med vänliga hälsningar
Styrelsen